lørdag den 11. oktober 2008

Svar fra Lars Bennike

Svar fra seernes redaktør ved TV 2, Lars Bennike, til Abdul Hussein, deltager i debatmøde i Vollsmose Kulturhus:


Foto: Soffi Larsen

Kære Abdul. Du spørger, om Danmark og 19-Nyhederne er klar til en muslimsk kvindelig studievært med tørklæde? Og mit svar er, at TV 2|DANMARKs overordnede holdning er, at vore nyhedsværter på skærmen skal klæde sig neutralt, det vil sige uden synlige religiøse, politiske eller andre holdningsmæssige signaler. Det gælder uanset, om der er tale om kristne, jøder, muslimer, sikher eller andre. Og tilsvarende med hensyn til politiske holdninger etc. Så tiden er ikke til en kvindelig nyhedsvært på skærmen med tørklæde, ligesom den ikke er til en mand med jødisk kippa – eller kristne værter med kors i TV 2|NYHEDERNE.

Når det er sagt, vil jeg gerne tilføje, at TV 2s udsendte medarbejdere undertiden optræder med såvel tørklæde som kippa. Både Ulla Terkelsen og Nyhedernes korrespondent Simi Jan har således interviewet fremtrædende personligheder i blandt andet Iran og Pakistan iført tørklæde, ligesom Steffen Jensen ved visse lejligheder har båret jødisk kippa i Israel. Det sker ud fra en opfattelse af, at man som udsendt journalist skal følge de krav, der stilles i det pågældende land. Til eksempel vil man heller ikke se en TV 2-medarbejder iført shorts i Peterskirken i Rom.
Selv tak i øvrigt for en glimrende debat – jeg møder gerne op igen!

4 kommentarer:

Abdul Hussein sagde ...

Til Lars: Tak for dit svar.

Men jeg forstår bare ikke jeres tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed.

Jeg citerer: "Der skal i udbuddet tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet til informati-ons- og ytringsfriheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed."

"TV 2/DANMARK A/S skal i det samlede programudbud tilbyde en bred samfundsmæssig dækning af Danmark og således afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelse og levevilkår, der er i de forskellige dele af landet."

Jeg forstår, at det er i informationsformidlingen der skal lægges vægt på saglighed og upartiskhed (hvis jeg forstår det korrekt, så er der tale om her ren og saglig information til befolkningen - og ikke formidle "andres" propaganda - eller som du kalder det, politiske holdninger.)

Den sidste citering siger vel sig selv.

Jeg spørger så: HVOR ER AFSPEJLINGEN AF MANGFOLDIGHEDEN HVIS I CENSURER DEN DANSKE MANGFOLDIGHED?

Findes der ikke kristne, jøder, muslimer, sikher og andre i Danmark??

Vi taler om beklædninger her og ikke politiske holdninger.
Hvis jeres nyhedsværter på skærmen skal klæde sig neutralt, hvorfor klæder de sig ikke som vore Herre har skabt os, nøgen, er det ikke den mest neutrale form for beklædning? ;-)

God jul og godt Nytår, Lars.

Vi skrives ved.

Abdul Hussein sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Abdul Hussein sagde ...

Sorry for et ret sent indlæg. Jeg studerer i London og har ikke haft tid til at kigge herind før i dag.

Hilsner fra Odense....

- Abdul

Abdul Hussein sagde ...

og jeg ved godt, at det signalerer et dårligt signal til seerne at stå i Peterskirken i Rom iført shorts - TV2 vil gerne virke seriøse udadtil idet shorts symboliserer ferie og afslapning.

Men hvad med kvindelige medarbejdere som går i shorts og nederdele - jeg har da selv set nogle rende rundt på TV2's arbejdsplads i Odense???

Hvad siger ligebehandlingsloven til det?

Hilsen Abdul